Thursday 16 October 2014

Hati-hati bila membeli tudung online.....jengjengjeng

Jengjengjeng....
kenapa kena hati hati ni??? 
why oh why???
alkisahnya camni...
aku telah pun membeli 10helai tudung secara online pada 12.10.2014
penjual tu pos ke aku pada 14.10.2014
parcel sampai ke aku pada 15.10.2014
punyela aku excited gilerrrr masa bukak parcel tu
almaklumlah koleksi tudung warna warni aku semakin bertambah

tibe tibe aku terpandang 2tudung yang................................
same kaler same peten same bentuk same sejibik sebijon se se se laa 


Nampak tak?
2tudung ni kalernye same
ke mata aku yang tak betul
se akan akan ke??
ke sejibik sebijon sepeten??
okie....
aku rasa sedih bukan pasal tudung yang dibeli 
ada 2tudung 1kaler yang sama dalam 1parcel yang sama
 tapi aku sedih pasal layanan si seller tu bile aku maklumkan pasal tudung ni
mungkin aku nampak macam "gembeng" pasal hal remeh camni je
lantak pi laaaa...
biarlah aku "gembeng"
biarlah aku sedih
aku sedih pasal yang ruginye aku

aku yang rasa susah payah berniaga semata mata untuk dapatkan untung yang sikit tapi halal 
pastu bile nak beli tudung untuk keselesaan sendiri pun kene pikir banyak kali 
siap buat target dan bajet kire kire...

jadi ini bukan nya hal remeh
tanpa membuang masa, aku pun maklumkan pada seller tersebut
.
.
.
.

aku cuba berkomunikasi dalam keadaan yang tenang 
walaupun aku berasa sangat kecewa dengan jawapan dari seller ni
aku takde pun mintak refund ke
aku cuma harap bila aku maklumkan pada dorang,
ayat pertama yang dorang akan ucapkan ialah maaf dan mengaku kesilapan dari pihak dorang
tapi hampeh sesangat....
takde langsung ayat maaf
Dalam Fb page seller ni, 
ayat gula gula manis manis belaka
baby baby sayang sayang muacxxx
ayat bagi cair laaaa
memang tak tipu, kualiti tudung yang dorang jual memang tiptop 
tapi hakikatnya customer service dorang agak teruk

last last..
aku pulak yang terhegeh hegeh pi minta maaf sebab bertanya kalau ade jalan penyelesaian

cer tengok jawapan dia bagi..
"warna yang tak suke boleh tukar nanti"
emmm.....rasenye tak patut dia cakap camtu sebab ni bukan pasal tak suke warna tapi pasal kesilapan dari dorang sendiri
dorang yang bagi 2tudung same warna dalam 1parcel

sebenarnya,,,
kalau dorang nak bagi kaler ape pun boleh,
aku terima jeeee
tapi nampak gayenye bile tengok cara dorang balas mesej camtu,
memang tak de maknenye la nak bagi cadangan yang lain

fyi..
aku da banyak kali beli dengan seller ni 
dan 
memang selalu dorang tukar warna tudung tanpa pengetahuan aku..
tapi aku tak kesah laaa semua tu, janji kaler lain lain 
walaupun hakikatnya sepatutnya dorang inform kalau kaler yang kite nak tu sold out ke kan

tapi hal 2tudung 1kaler yang sama dalam 1parcel
ni memang tak boleh diterima la
kalau camtu...dibuatnye banyak kaler da sold out
boleh jela dorang tukar sesuka ati 10lai tudung semua kaler yang sama 
asalkan kuantiti yang di pos ke kite tu cukup
tak adil la kan bagi kite sebagai hak pembeli 

mungkin aku antara 1 daripada 1000 kastemer dorang yang kene camni...
beruntunglah sapa yang tak pernah kene :'(

Aku takde niat nak burukkan sesiapa pun jadi aku tutup nama seller tu
kalau dapat detect tu nasiblaaaaa
yang penting, seller ni memang popular 
niat aku hanya mahu berkongsi rasa sedih ni
aku ade post pasal ni kat fb aku
memang ramai yang menyokong aku 
dan banyak jugak feedback yang tak best pasal seller ni yang aku dengar 
dari pembeli yang pernah beli dengan seller ni

Dari,
Insan yang Kecewa 




38 comments:

  1. Replies
    1. tq...jadi pengajaran kalau nak beli tudung ;)

      Delete
  2. Eh ehh..melampaunye orang yang jual tudung ni. Lainkali sebut je, biar orang tahu camne penjual ni layan sis. Mula2 baca, ana ingat tudung jualan kakak ana, mane la tahu, kakak ana punye tudung. Tapi tgok waner tudung dia lain, bukan ni. Hehe. Btw salam perkenalan. Singgah sini. ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak sampai ati la awak nak sebut kan sape seller ni...tapi memang agak popular...saya bagi hint yeee...tudung dorang ni ade jugak dijual di butik seorang artis nasyid lelaki...ehem ehem...dapat tangkap tak? insyaallah...seller lain tak de teruk camni...so far seller ni memang yang paling teruk customer servis nye..huhu...

      selamat berkenalan awak ;)

      Delete
  3. Replies
    1. hahaha...
      kalau sound pakai whassap, tak kan selesaikan masalah nye..
      jadi kite bersopan santun je...pastu kite post kat public...hehe

      Delete
  4. Kekdg takut nk beli online punya brg sbb cmni larr..huhu..slalu bli zalora jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. slalu beli baju kasut ngan handbag je zalora..
      lagi cepat efisyen dipercayai currrlaaassss giteeww ;)

      Delete
  5. Selama ni tak pernah kena.. takut juga beli kat seller camni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. beselaa awak..
      kadang2 seller ni mase nak promot barang je ayat manis...bile da dapat duit...habis semua lupe...yg dorang pikir nak untung je taknak rugi ,perasaan pembeli lain kire..
      tapi seller tudung ni la yang paling teruk servisnye...seller tudung lain tak pernah lagi jumpe yg buat camni ...huhu

      Delete
  6. Belum pernah beli tudung secara online... mmg takut jugak.. tak confident... sbb saya lebih suka kalau dpt pegang dan belek2 tudung tu sendiri before beli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pulak tak suke beli sendiri...selalu je ade alasan nye...konon design tak menarik la...hehe

      tapi memang betul pun cara awak tu... ;)

      Delete
  7. Alooo nape tanak bagitau sebab kite pun selalu beli tudung online neh huhu.. Pernah gak sekali beli kat H****b G*****a thru FB. Memang dia punye tudung gila2 murah. Last2 sampai tudung lain yang dia bagi. Pulang balik, tak sampai-sampai pulak bile cek upenya dah hantar salah rumah. Naseb baik dia nak bertanggungjawab, dia hantar lain dan tak mintak saya tanggung kos (memang patutlah pun kan? Takkan saya nak tanggung pulak?) Lepas tu takde order dah la walalupun nampak tudung dia sangat murah sebab dah fobia dengan pengalaman order tudung sebulan baru dapat! Huaaa.....! Jemput Singgah: Resepi: Potato Fritters

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh...nasib bek seller tu nak tanggung..
      saya ni boleh plak ditunggu tunggu nak tukar tu...maaf pun xde..
      saya dapat rasekan, kalau sy tukar nnt, macam macam plak hal jadi...kot kot postage kene tanggung ke...padahal semua ni punca dari pihak seller...huhu

      saya taknak la bgtau name seller tu...tak syok la plak macam jatuhkan bisnes plak...huhu..tapi sy lebih percaya, kastemer mesti setia kalau dapat layanan dan servis yang baik... ;)

      Delete
  8. Ala..bgtau la siapa seller tu..huhu

    Jemput blogwalking www.bondasihat.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehem ehem...
      Seller ni popular...
      Tudung nye tudung bawal yg tepi nye bentuk curve...
      Tudung dorang pun ade dijual di butik Mikrajstore...

      Cer google cer google ;)

      Delete
  9. Alamak. Macam tu jawab dia ye. Dah la saya ni jenis suka beli online jugak. Huhu.

    ibuzidane.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rase macam kene siat siat hati ni...huhu...

      Insyaallah..seller lain ok awak...sebab sy beli dengan org lain semua nya ok...cume seller ni je yg paling teruk layanan nye...
      Memang ramai yg bagi feedback buruk pasal seller ni..huhu

      Delete
  10. maybe dia igt sis beli utk jual blk ke kot..tu yg bg sama warna sbb dh habis sgt kot kaler yg ada tu.. x pastilah tu...

    tp pape pun kenalah pos ikut kod yg customer nak..x bleh nk tukar tanpa persetujuan... ty kira slh tu...

    xpe sia..byk lg blogshop yg betul2 jujur berurusan...jgn sedih2 :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..tak pernah plak terlintas nak jual tudung ...hihi...kalau sy nak jual tudung, baik sy cari tukang jahit sendiri baru la untung dapat banyak ...beli dengan seller ni pun xpernah dapat less walaupun byk kali beli dan setiap kali beli lebih 10lai...hahaha...kalau jual semula memang saya da buat bisnes paling rugi dalam dunia...hehe

      Tq awak...
      Sy sedih dan niat sy nak berkongsi...
      Kalau sy bgtau name seller ni mesti ramai yg pernah terkene :)

      Delete
  11. sy sebagai online seller, mengikut pengalaman n profesionalisme sy (ecehh...ayat kemain bajet hebat), sy akan reinform n reconfirm setiap kod warna yg available sekali dgn kuantiti sebelum pos pd customer. dh deal, baru close order. selagi xdeal, sy akn pastikan cust puas hati dgn apa yg dia akn dpt nnt. itu cara sy. biasanya bila dh sampai xde mslh mengenai item yg diterima. alhmdullillah. klu pun ada mslh ia x berkaitan dgn item. sekadar packing rosak, alamat or nama x betul etc etc. n still, sy reply dgn baik sekali n selalu ucap maaf maaf maaf pd cust.

    nmpknya, seller yg awk jumpa ni kurang beri perhatian mengenai komunikasi dlm bisnes. doa sy moga seller tu akn berubah.

    bcoz at the end of the time, org x membeli dgn kita sbb produk kita tp sbb servis/attitude kita.

    :)

    -rin-
    fb: https://www.facebook.com/casadda.id

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeapp...
      kebanyak seller buat macam tu..tu cara yang sebetulnya dlam berniaga..kena puashati kedua belah pihak...bruntungnya seller ni walaupun tak berapa pandai bab komunikasi, die tetap dapat buat banyak duit walaupun org lain menyumpah da rase nak meletup letup...huhuhu...saya cuma anggap itu rezeki Allah untuk dia...tapi kene sentiasa ingat, rezeki tu milik Allah dan Dia boleh ambil bile bile mase... semoga seller tu berubah kan

      Delete
  12. teruk betol custmer servis
    saya pun slalu jer bli online
    mmg dh penah kna camni

    ReplyDelete
    Replies
    1. awak pun pernah kene...
      cer share sape seller tu...mane tau seller yg same ;)

      Delete
  13. sebab tu tak berapa nak gemar beli barang online even tak semua peniaga macam tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda ni kadang2 tak dijangka..
      almaklumlah..seller ni ade yg mulut manis time promot..da dapat duit nye terus senyap sepatah tanye spatah jawab...
      ini seller paling teruk pernah sy jumpe la..
      seller lain xde plak camni..

      Delete
  14. kalau dalam islam pun dikira melanggar penjanjian jual beli jugak sebab dia buat keputusan sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan....saya suke pikir yang die taknak rugi..tak nak rugi mase gi cek stok kalau xde stok malas nak inform...dan taknak rugi duit sebab bile stok xde,die xnak refund duit...tu jela yg sy dapat fikir..huhu

      keuntungan atas kesedihan orang lain...
      over tak ayat ni..hehe

      Delete
  15. menjejaskan seller online lain pulak kan...xpatut laa dia buat cmni, xpe ade hikmah semua ni..jangan sedih2 ye..saya dah tweet entri awak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah..seller online lain tak camni...selalu beli tudung online dengan seller lain semua ok...yg ni je yg buat hal...

      Kalau bukak fb page seller ni arini byk post mesej printscreen cakap servis dorang baik ;)
      Mungkin da berubah......
      Tapi sy pernah ternampak org komen servis teruk...pastu da xnampak da komen tu..agaknye da di delete kot...wallahuallam

      Delete
  16. hmmm betul2 merosakkan imej penjual online ni

    http://mamasihat-babyceria.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Insyaallah..sy percaya ramai lagi yg baik yang betul2 mencari rezeki yg halal dengan pentingkan kepuasan hati kastemer ;)

      Delete
  17. Banyak kan bersabar yer awak, saya pon penah terkena. Tapi nak buat macam mana, benda dah jadi. Nak tukar pon dah tak boleh. Sabar tau.

    ReplyDelete
  18. Risiko jugak kan. Saya paling takut sekali kalau dapat kain tak seperti yang dalam picture iklan kalau beli online. Huhu

    ReplyDelete
  19. Saya pernah juga terkena dgn 1 seller fb ni.. ada butik besar lagi.. saya & kawan2 dah order & bayar.. lepas tu dia boleh jual tudung yg kami dah bayar tu kat customer yg walk in ke kedai dia.. lepas tu saya call kedai dia & mintak gantirugi sungguh2.. huhu..

    ReplyDelete
  20. nampak remeh tapi sebenarnya bole menjejaskan imej seller tu sendiri. Sebagai seorang peniaga, kita kena buang ego jauh2. Kalau dah ego, susahlah nak mengaku kesalahan sendiri apa lagi nak minta maaf.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...