Tuesday 18 June 2013

Jadi ejen dropship...emmmm...ok ke?


Tibe tibe tergerak hati nak buat entry pasal jadi ejen dropship..
Korang nampak kan soalan yang telah di wa ke aku tu..
Soalan yang memang buat aku perah otak sebab nak senaraikan kebaikan keburukan nya..

Meh sini, baca la entry ni sampai abis..
Apa yang aku tulis ni based on apa yang aku pernah lalui okeh..
So, mane yang baik, korang boleh amik buat panduan, 
yang xbaik mungkin datang dari kesilapan aku...

Soalan bahaya ni...hahaha

To be truth........buat bisnes memang syok lebih lebih lagi bile kite dapat hasilnye kan...
Untung yang kite dapat tu memang rase macam nikmat giler laaa
Sekarang ni nak buat bisnes senang da...
Jadi je ejen dropship...
takyah pakai modal, takyah buat stok kat rumah, takyah susah payah nak gi anta barang
Keje ejen dropship cume promot barang, ada orang nak beli, bank in duit pastu inform seller, pastu seller tolong poskan barang tu....
Tadaaaa...senang kan...
Semuanya di hujung jari anda..hehehe

Okeh..ni semuanya yang normal laa...memang prosedur dropship camtu ;)
Aduh..da panjang lebor da aku bebel, pasal kebaikan je...
Korang jangan boring lagi...jap lagi kite ke perkara HANGAT yang dulu memang buat aku jadi panassssssss jah oii...hehe

Perkara HANGAT:-
1) LAMBAT REPLY/UPDATE PASAL STOK
Bile korang jadi ejen dropship, mesti seller selalu bagitau, sila sms/emel/isi form di blog/pm di fb untuk confirm stok ade atau tak...itu memang antara prosedur..
Kalau dapat seller yang cepat,tangkas,efisyen,maju,berwawasan memang cepat dorang reply...tapi kalau dapat yang slow motion picture..alamatnya, sempatla customer lari...
Bisnes online ni kan banyak persaingannya..customer plak kalau bab online ni kalau boleh arini bayar,esok barang dapat...kan kan kan...

Kite ni sebagai ejen dropship ni, dikire jadi frontline tau...kite la yang kene bagi servis paling baik punye supaya customer tak lari...nak dapat customer bukan senang oiii...
persaingan la katekan...

Jom fahamkan situasi ni (ceh, da macam soalan penyelesaian masalah daaaa) 

customer nak beli barang, kite ni pun suh die tunggu jap,nak cek stok (time ni kite tanye kat seller samada barang tu ade lagi ke tak)...tunggu punye tunggu punye tunggu punye tunggu...seller tak reply pun...abistu, takkan nak bagi cust tunggu lame...so, kat situ x ke kite da buat cust menunggu lame?? silap haribulan, bile kite inform stok kat customer, terus xde reply langsung...huhu...backout terus...tak ke naya...hohoho..
selalu kan pakai ayat "penantian suatu penyeksaan"..
jadi, jangan la buat orang ternanti nanti..
Takde orang suke jah oiiii...

2) LIAT SANGAT NAK BAGI TRACKING NUMBER
Pada aku, tracking number adalah penting dalam bisnes online...
Almaklumlah...sejak akhir akhir ni, poslaju da tak berapa laju da sekarang ni..
Ape ape hal jadi kat barang, customer senang nak refer,kite pun senang juga..
Tapi, apela masalah seller sorang ni, mase aku wat dropship ngan dia, bukan men lagi payah nak bagi tracking number...pendirian aku, bile orang beli barang ngan aku, aku WAJIB bagi tracking number...
Bila aku mintak banyak kali, last last aku kene marah...
Uih..bukan men melenting seller tu...siap cakap lagi, "saya ada banyak ejen lain, xde masalah pun tak bagi treking number? ingat saya ni keje pejabat pos ke"..
Mase aku kene marah tu, aku istighfar banyak banyak..huhu...dalam hati aku terdetik bahawasanya,betapa angkuhnya dia...tak terfikir ke dia, yang kami kami ejen ni juga lah yang menyumbang pada keuntungan yang dia dapat...
Ya Allah..manusia macam ni pun ada...
Aku tak rase pun isu tracking number ni, 1 isu yang besar...sebab semua seller ngan buyer online tau betapa pentingnya tracking number tu...
hakikatnya...
tracking number ni lah jadi bukti yang barang yang di beli tu sudah di pos kan...

××××××××××××××××××××××××××××

Okeh...kesimpulannya..
Apa yang aku alami ni semoga jadi iktibar sama sama...
Pada seller, boleh upgrade servis uolls ye..
Pada dropshipper, teruskan bebisnes..upgrade servis jugak..
Kite same same bantu membantu..
Same same dapat untung...
Cadangan aku, sesiapa nak jadi ejen dropship, sediakan jugalah syarat syarat korang, xdela nanti berat sebelah kan...macam cite 3 Abdul..."ini perjanjian berat sebelah..kalau anakanda marah,anakanda kene jual, jadi, kalau ayahanda marah, ayahanda pun kene jual"

××××××××××××××××××××××××××××××

Entry ni takde kene mengene same ade yang idop atau yang meninggal dunia..
Ni kisah aku sendiri..
Kalau korang ade yang mengalami nya, mungkin kebetulan saja ;)


"9/10  punca rezeki adalah perniagaan"

1 comment:

  1. Betul sgt dear bab track number ssah sgt nak update at last kita sbagai agent kena marah 😐

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...