Tuesday 9 July 2013

Tips atasi anak sembelit

...oh sembelit...sakit gilerrrrr
tu jela yang dapat aku cakap bila tengok si kenit sembelit

..keadaan masa si kenit nak meneran tu..
kaki menjengket, tangan badan menggigil, perut keras, air mata & peluh mencurah curah
sebagai seorang ibu, memang terasa sebak sangat tau bila tengok anak dalam kesakitan
paling tak sanggup tengok poopoo si kenit ada darah
fuhhh...memang dengan aku sekali rasa nak menangis
memang merana okeh

..straight to the point..
recently, aku ada google pasal gripe water ni
ramai yang cakap gripe water ni memang da lama orang pakai 
khas untuk elakkan baby kembung perut & legakan sakit tumbuh gigi
and not to forget ---> melancarkan sistem penghadaman


aku beli pun tak sampai 10hengget
aku isi 2 sudu teh gripe water ke dalam air minum si kenit
(si kenit pantang nampak aku bagi sudu/syringe..dia da tahu da mesti ubat..sebab tu aku campur dalam air)
tak sampai 2jam, si kenit poopoo dengan banyaknya
yang penting, si kenit relax je...siap berlari lagi
fuhhh...muka ada manyak sinyummm (^_^)

sekarang gripe water wajib ada kat rumah aku 
sehari sekali aku wajib bagi si kenit minum
ini cara paling berjaya yang pernah aku cuba selepas air gula perang , betik & anggur hitam

PERUT ITU RUMAH PENYAKIT

sekian peeps ;)



3 comments:

  1. kalau setahun keatas boleh la bagi vitagen epal hijau.. tapi saya selalu bagi anak saya campur air panas sikit. supaya rasa dia tak manis sangat & anak saya memang tak minum minuman sejuk. semua kena bagi suam

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak sy fully bf...now da 2y...makan da macam2..dulu xpernah sembelit, bile bagi makan betik & anggur hitam, senang je poopoo..tapi da setahun lebih,minum/makan coklat pun takboleh langsung sebab bile minum/makan coklat poopoo keras..kesian sangat..bagi yakult/vitagen pun tak jalan..huhu..alhamdulillah..gripe water paling berjaya setakat ni..

      Delete
  2. salam..saya tag anda di sini
    http://www.madrasahkehidupan.com/2013/07/giveaway-ramadhan-djh.html

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...